Zawór EGR sprawia kłopoty? Niektórzy kierowcy zastanawiają się wówczas nad jego trwałym usunięciem. Jednakże jest jeszcze inna możliwość, znacznie bezpieczniejsza z prawnego punktu widzenia.
Zawór EGR jest jednym z najważniejszych w świetle przepisów prawa urządzeń we współczesnych samochodach. Ma on za zadanie obniżać emisję szkodliwych substancji. Kiedy jednak zacznie szwankować, jego naprawa okazać się może kosztowna. W takim wypadku kierowcy zdecydować się mogą na mechaniczne usunięcie EGR, co jednak zagrożone jest surowymi karami. Sprawiającego problemy zaworu nie trzeba jednak na stałe wymontowywać. Wartym rozważenia rozwiązaniem jest wyprogramowanie EGR bez zaślepienia, którą to usługę oferuje firma Ecu Boost.
EGR – potencjalne problemy
Zawór EGR to urządzenie, które we współczesnych samochodach odpowiada za recyrkulację spalin w silnikach tłokowych. Jego działanie polega na kierowaniu części wydobywających się spalin do układu dolotowego silnika. Prowadzi to do obniżenia zawartość tlenu dostarczonego do komory spalania. Podstawowym celem EGR jest zmniejszenie emisji do atmosfery substancji szkodliwych, jakie znajdują się w spalinach. Jest to oczywiście szczytne założenie, niemniej zawór ten okazać się może nader problematyczny w eksploatacji. Wielu kierowców uznaje go za element zaburzający pracę samochodu. Nie bez przyczyny, ponieważ zbyt częste używanie EGR w znacznym stopniu wpływa na obniżenie mocy silnika. Zanieczyszczenie kolektora dolotowego prowadzi do zmniejszania się przekroju jego kanałów, a to z kolei do zmniejszenia ilości powietrza, jakie trafia do cylindrów.
Co gorsza, zawór EGR bardzo często ulega zniszczeniu, uszkodzeniu albo zatarciu. Występują wówczas liczne problemy, takie jak:
– szarpanie silnika;
– włączanie się trybu awaryjnego;
– występowanie błędów w pamięci komputera i zapalanie się kontrolki check engine.
Oczywiście nieprawidłowo działający zawór EGR można naprawić bądź wymienić, niemniej są to procesy dość kosztowe i skuteczne tak naprawdę tylko do kolejnej awarii tego urządzenia. Natomiast całkowite wymontowanie EGR z zaślepieniem jest z technicznego punktu widzenia możliwe, lecz zabronione w przepisach prawa i surowo karane. Dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem jest programowe usunięcie zaworu.
Wyprogramowanie EGR – zalety
Programowe usunięcie EGR polega po prostu na tym, że zawór ten zostaje z pomocą odpowiedniego oprogramowania wyłączony, bez wymontowywania go z samochodu. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie zwłaszcza w sytuacji, kiedy czyszczenie i regeneracja EGR nie wystarczą, by uporać się z problemami, jakie sprawia.
Po programowym usunięciu urządzenie to nadal pozostaje elementem wyposażenia samochodu, toteż nie grożą kary za jego brak. Za to w razie uszkodzenia, awarii lub zanieczyszczenia zaworu EGR, nie występują związane z tym problemy.
Wyprogramowanie DPF
Innym urządzeniem, które we współczesnych samochodach osobowych – z silnikami wysokoprężnymi – może sprawiać kosztowne w usunięciu problemy, jest DPF, czyli filtr cząstek stałych. Ma on za zadanie usuwać ze spalin substancje szkodliwe, lecz jego uszkodzenie lub zapchanie jest bardzo kłopotliwe. Daje ono następujące objawy:
– zanik mocy silnika lub awaryjny tryb jego pracy;
– świecenie się kontrolki check engine lub filtra cząstek stałych;
– w ramach diagnostyki okazuje się, że DPF jest mocni zapchany.
Wymiana lub naprawa filtra cząstek stałych okazać się mogą bardzo drogie, a jego całkowite usunięcie jest nielegalne. W sytuacji poważnej awarii, kiedy czyszczenie filtra nie pomoże, zdecydować się warto na wyprogramowanie DPF, czyli zabieg analogiczny do opisanego wyżej programowego usunięcia EGR.
Obie te usługi na profesjonalnym poziomie świadczone są w warsztacie firmy Ecu Boost.